0

مراقبت بعد از کراتینه مو؛ 4 کار که بعد از کراتین نباید انجام دهید!


با کراتینه مو، دیگر نیازی نیست وقت زیادی را برای پیرایش و براشینگ مو‌هایتان بگذارید؛ زیرا در این پروسه با تزریق کراتین و پروتئین به ساقه‌ها، مو‌های وز و آسیب‌دیده، صاف و براق به نظر خواهند رسید. اگر به فکر کراتین مو هستید، باید قبل از هرکاری درباره فواید و مضرات کراتینه مو تحقیق کنید. اگر هم به تازگی کراتینه مو را انجام دادید، باید برای افزایش ماندگاری آن با همه باید‌ها و نباید‌های مراقبت بعد از کراتینه مو آشنا شوید. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره مراقبت‌ها، مزایا و عوارض کراتینه مو به شما بگوئیم. 

کراتین مو چیست و چه کاربردی دارد؟ 

کراتینه مو فرایندی شیمیایی است که موجب صاف و درخشان شدن مو‌های وز و آسیب‌دیده می‌شود؛ در این پروسه تار‌های مو با پروتئین پوشانده شده و به عبارتی کراتین با نفوذ به فولیکول مو، نواحی متخلخل و آسیب‌دیده را درمان می‌کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که کراتین، قادر به درمان موخوره و دوشاخه شدن تار‌های مو نیست و فقط ساقه‌ها را صاف، نرم و درخشان می‌کند. کراتین، پروتئینی است که بدن به طور طبیعی آن را تولید کرده و باعث بهبود ساختار و استحکام مو، پوست و ناخن می‌شود. برای درک بهتر این موضوع، باید سه بخش اصلی الیاف مو را بررسی کنیم:
1.    مدولا بخش درونی و مرکزی الیاف مو است و فقط در ساقه‌های ضخیم و بزرگ دیده می‌شود. مدولا شامل لایه‌های سلولی فاقد رنگ و محتویات مایع است و به مو کمک می‌کند که در خنثی‌سازی ضربه‌ها موثر باشد. 
2.    کورتکس بخش اصلی مو بوده و در بخش وسط ساقه‌ مو قرار می‌گیرد. کورتکس شامل الیاف پروتئینی بلند و صافی است که بافت مو را تشکیل می‌دهند. کورتکس سرشار از مواد مغذی بوده و باعث افزایش حالت‌پذیری مو‌ها می‌شود. 
3.    کوتیکول لایه بیرونی الیاف مو را تشکیل می‌دهند و مانند یک محافظ روی محور مو قرار می‌گیرد. کوتیکول از سلول‌های کوچک و متراکمی پوشیده که به مو کمک می‌کند، درخشان و صاف باقی بماند. لایه کوتیکول مو علاوه‌بر حفظ رطوبت مواز ورود عوامل آسیب‌زا به ساختار داخلی تار مو جلوگیری می‌کند.  
در داخل این الیاف، کراتین با پیوند‌های شیمیایی مثل یونی، دی سولفیدی و هیدروژنی، یک زنجیره مارپیچ بلند را تشکیل می‌دهد. مواد شیمیایی موجود در پروسه درمان کراتینه مو، این زنجیره‌های مارپیچ بلند (رشته‌های کراتین) را هدف قرار داده و شکل آن‌ها را تغییر می‌دهند. در طول پروسه کراتینه کردن مو، آرایشگر ابتدا مواد کراتینه را روی مو‌ها ریخته و بعد از سشوار، آن‌ها را به چند گروه تقسیم می‌کند. بعد از گروه‌بندی‌ مو‌ها، آرایشگر دسته‌های کوچکی از مو را با کمک اتو صاف می‌کند. انجام کراتینه مو بسته به میزان و بلندی مو‌های شما، می‌تواند بین 5 الی 8 ساعت طول بکشد.

آشنایی با فواید و مضرات کراتینه مو؛ دانستنی های کراتین مو

به طور کلی برای گرفتن بهترین نتیجه از کراتین مو، باید این پروسه را در آرایشگاه‌های معتبر و زیر نظر افراد ماهر انجام دهید. فراموش نکنید که هر روش زیبایی، می‌تواند یکسری فواید و مضرات داشته باشد؛ به همین دلیل حالا که می‌دانید کراتین مو چیست و چه کاربردی دارد، باید درباره مزایا و معایب کراتین مو صحبت کنیم.    

براق و صاف شدن مو با کراتین

کراتینه مو، کوتیکول مو را صاف کرده و حالت خشکی و وزی آن را رفع می‌کند. علاوه‌بر این، ساقه‌های مو پس از کراتین، براق و درخشان شده و براشینگ شده به نظر می‌رسد. 

ماندگاری بالای کراتین مو 

ماندگاری کراتین مو به طور عادی می‌تواند در حدود 4 الی 6 ماه طول بکشد؛ اما اگر از محصولات مناسب موی کراتینه شده مثل ماسک مو یا شامپو فری سولفات استفاده کنید، می‌توانید میزان ماندگاری آن را افزایش دهید.

خوش‌حالتی و شانه‌پذیری بهتر با کراتینه 

مو‌های وز و آسیب‌دیده بعد از حمام به آسانی حالت نمی‌گیرند و اغلب شانه کردن آن‌ها بسیار سخت است. زیرا ساقه‌های مو در دندانه‌ها گیر کرده و در صورت آسیب بالا در حین شانه کردن شکسته و تکه تکه می‌شوند. اما بعد از کراتینه مو، شانه کردن و حالت دادن به ساقه‌های مو، بسیار ساده خواهد شدو برخی از افراد به این موضوع نیز اشاره کرده‌اند که بعد از کراتین، مو‌هایشان سریع‌تر و بهتر خشک می‌شود. همین عامل موجب می‌شود که مو‌های کراتینه شده، کمتر در معرض آسیب‌های حرارتی و گرما قرار بگیرند. 

رشد و تقویت ساقه‌ها با کراتینه مو 

اشاره شد که کراتین یک پروتئین ساختاری بوده و می‌تواند با تقویت ساقه‌های مو، احتمال شکستگی آن را کاهش دهد. با شکسته نشدن انتهای ساقه‌ها، با گذشت زمان مو‌ها نیز بهتر و بیشتر رشد خواهند کرد. 

بررسی مضرات و معایب کراتین کردن مو 

انجام بیش از حد کراتین مو، می‌تواند منجر به خشکی و ریزش بیش از حد ساقه‌ها شود. ضمن اینکه بعد از کراتینه، مو‌ها دیگر حجم طبیعی خود را نداشته و کم‌پشت به نظر می‌رسند. نکته‌ای که آرایشگر‌ها به شما نمی‌گویند این است که اگر جنس مو‌هایتان چرب باشد، بعد از کراتینه مو‌هایتان سریع‌تر چرب شده و کثیف به نظر می‌رسد. فراموش نکنید که قیمت کراتینه مو، ثابت نیست و بسته به حجم و بلندی مو‌ها متفاوت بوده و با توجه به اینکه نتیجه ماندگاری ندارد، چندان اقتصادی و به صرفه نیست.  

باید‌ها و نباید‌های مراقبت بعد از کراتینه مو

مطمئنا بعد از کراتین مو، آرایشگر شما آرایشگر شما نکاتی را درباره مراقبت بعد از کراتینه مو به شما خواهد گفت. اما اگر دوست دارید درباره این موضوع بهتر و بیشتر بدانید در ادامه مقاله با ما همراه باشید. 

استفاده از شامپو بدون سولفات برای موهای کراتینه شده

حداقل تا 3 ماه پس از کراتینه کردن مو‌ها، نباید از شامپو‌های حاوی سولفات و نمک استفاده کنید. چرا که شامپو حاوی سولفات، به سادگی پوشش کراتین و روغن طبیعی ایجاد شده روی ساقه‌های مو را پاک می‌کند. در عوض استفاده از شامپو‌های بدون سولفات و ملایم، می‌توانند باعث درخشش و صافی بیشتر مو‌ها شده و ماندگاری کراتین را نیز افزایش دهند. 

در شستن مو‌ها زیاده‌روی نکنید

برای افزایش ماندگاری کراتین مو از شستشوی مکرر آن‌ها خودداری کنید. درست است که بعد از کراتینه مو‌ها سریع‌تر چرب می‌شوند، اما شستشوی مکرر و مداوم ان‌ها می‌تواند، اثر این پروسه درمانی را از بین ببرد. پس برای حفظ تمیزی مو، از دست زدن بیش از حد به آن‌ها خودداری کنید. روغن آرگان، جوجوبا یا کرچک با اینکه به مو، رطوبت زیادی می‌دهند اما باعث می‌شوند مو‌های کراتینه به سرعت چرب شده و حالت کثیف پیدا کنند. پس بهتر است از سرم یا ماسک مو مخصوص مو کراتینه شده استفاده کنید.  

حالت‌ دادن به مو ممنوع

تا دو هفته پس از انجام کراتینه مو، از بستن آن‌ها یا قرار دادن مو در پشت گوش یا گذاشتن عینک روی سر خودداری کنید. در این زمان، مو‌ها به سرعت حالت می‌گیرند و بی‌توجهی به این نکته باعث موجدار شدن مو‌های صاف و شلاقی خواهد شد. 

از روبالشی ابریشمی استفاده کنید

روبالشی نخی باعث افزایش اصطکاک مو با پارچه شده و آن‌ها را موجدار نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید وقتی از خواب بیدار می‌شوید، مو‌هایتان صاف و بدون گره باشد، روبالشی ابریشمی را جایگزین روبالشی نخی کنید. ساقه‌های مو روی ساتن و ابریشم لغزیده و کمتر بهم گره می‌خورند و می‌شکنند. 

بررسی اصول مراقبت بعد از کراتینه کردن مو 

در این مقاله به بررسی مراقبت بعد از کراتین مو پرداختیم و درباره فواید و مضرات این پروسه صحبت کردیم. شما برای مراقبت از مو‌های کراتینه شده خود چه روتینی دارید؟ سوال یا تجربه خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. همکاران ما به سرعت پاسخگوی شما خواهند بود. 

دیدگاه شما چیست؟







0