0

چگونه در تابستان از پوست خود مراقبت کنیم؟


تابستان بهترین زمان برای رفتن به ساحل، دریا و گرفتن آفتاب است؛ البته در کنار همه خوشی‌ها و خنده‌های تعطیلات تابستانی، مراقبت از پوست در برابر آفتاب اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. خورشید داغ و گرمای سوزان تابستان، می‌تواند روی درخشندگی پوست شما تاثیر منفی گذاشته و آن را کدر و ناسالم نشان دهد. به همین دلیل است که می‌خواهیم به شما بگوییم، چگونه در تابستان از پوست خود مراقبت کنیم.  

مضرات نور خورشید روی پوست چیست؟

با افزایش دما در فصل تابستان، رطوبت و گرمای موجود در هوا نیز افزایش یافته و می‌توانند روی میزان فعالیت غدد چربی تاثیری مثبت بگذارند. در چنین شرایطی پوست چرب، بسیار براق به نظر رسیده و پوست خشک، پوسته پوسته خواهد شد. پرتو‌های نور خورشید نیز با شدت بیشتری تابیده و با افزایش میزان تولید ملانین (رنگدانه پوست) پوست را برنزه نشان خواهند داد. در حالیکه اکثر افراد گمان می‌کنند که ملانین بیشتر به معنای برنزه شدن پوست است، تعداد کمی می‌دانند که آفتاب سوختگی با پیری و سرطان پوست ارتباط دارد. به عبارتی با تولید بیش از حد ملانین فرد درگیر مشکلاتی چون خارش، التهاب و قرمزی پوست خواهد شد. با گرم شدن بیش از حد هوا، منافذ پوست باز شده و با آلودگی و سلول‌های مرده پوست پر می‌شوند. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه، آکنه و لک روی صورت شود. 

چک لیست مراقبت از پوست در برابر آفتاب تابستان 

افرادی که سلامتی و شادابی پوست برایشان اهمیت دارد، با این پرسش مواجه می‌شوند که وقتی هوا گرم است چگونه از پوست و چشمان خود محافظت کنیم. شاید در تعطیلات تابستان، قرار گرفتن در زیر آفتاب بسیار شاد و هیجان‌انگیز جلوه کند، اما نباید فراموش کرد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور مکرر برای شما آسیب‌زا خواهد بود. اشعه ماورا بنفش خورشید، می‌تواند منجر به اگزما، آب مروارید و سرطان پوست شود. در چنین شرایطی بهترین راه برای مراقبت از پوست در تابستان چیست؟ 

مهم‌ترین اصول نگهداری از پوست صورت چیست؟

اگر هیچ روتین پوستی ندارید و از مرطوب کننده و آبرسان استفاده نمی‌کنید اشکالی ندارد؛ اما در هر مکان و هر زمان باید از کرم ضد آفتاب مناسب پوستتان استفاده کنید. به دنبال ضد آفتاب‌هایی باشید که SPF آن‌ها حداقل 30 بوده، اشعه های UVA و UVB را پوشش داده و برای لب نیز قابل استفاده باشند. فراموش نکنید که ضد آفتاب باید بهترین دوست شما در تابستان باشد. 

متخصصان پوست تاکید دارند که ضد آفتاب بهترین گزینه برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های ماورا بنفش خورشید است؛ به عبارتی اگر از ضد آفتاب استفاده نکنید، پوستتان سریعتر پیر شده و بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار می‌گیرید. متخصصین پوست توصیه می‌کنند، نیم ساعت قبل از خروج از خانه پوست صورت را با یک لایه ضد آفتاب بپوشانید. اگر قرار است زمان زیادی را در بیرون سپری کنید، باید هر دو ساعت یکبار، دوباره ضد آفتاب را تجدید کنید. کرم را روی همه نقاط صورت به خصوص به لب‌ها بزنید، اغلب متخصصین نشانه‌هایی از سرطان پوست را روی لب‌ها مشاهده کرده‌اند. بنیاد سرطان پوست می‌گوید استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب SPF 15 خطر ابتلا به بیماری ملانوم (وخیم‌ترین نوع سرطان پوست)  را کاهش می‌دهد. 

روتین مراقبت از پوست در تابستان را تغییر دهید

همانطور که فصل‌ها و آب‌و‌هوا تغییر می‌کنند، شما نیز باید نحوه شستشوی صورت خود را با رفتن از سرما به گرما تغییر دهید. در زمستان باید از شوینده‌ای استفاده کنید که چربی پوست را تامین کرده و آن را هیدراته نگه دارد. در تابستان باید به سراغ شوینده‌ای بروید که بتواند چربی اضافی پوست شما را کنترل و خارج کند. 

طبیعی است که در فصل تابستان، احساس کنید که باید بیشتر صورت خود را شسته و به حمام بروید. اما زیاد دوش گرفتن و شستشو صورت و بدن در فصل تابستان، کاری نیست که هیچ متخصص پوستی توصیه کند. لایه ابتدایی پوست، رطوبت و آب را در خود نگه می‌دارد؛ شستشوی بیش از حد، رطوبت طبیعی لایه ابتدایی پوست را از بین برده و آن را خشک و اگزمایی می‌کند. در عوض متخصصین پوست توصیه می‌کنند که در فصل تابستان یکبار در روز و بعد از ورزش دوش بگیرید. همچنین باید صبح و شب صورت خود را با یک پاک کننده ملایم و آب ولرم بشوئید. 

نقش آنتی اکسیدان در روتین تابستانی دخترانه

سعی کنید بعد از مشورت با متخصص پوست، محصولات حاوی آنتی‌اکسیدان‌ را در روتین پوستی خود بگنجانید. یک محصول سرشار از آنتی‌اکسیدان نه تنها پوست شما را آبرسانی کرده بلکه از آن در برابر آسیب محیطی نیز محافظت می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها به افزایش تولید کلاژن کمک کرده و رادیکال‌های آزاد مضر برای پوست را از بین می‌برد. البته شما می‌توانید آنتی‌اکسیدان‌ها را با رژیم غذایی حاوی سبزیجات، چای‌سبز، آجیل و غلات نیز به روتین مراقبتی پوست خود اضافه کنید. 

مهم‌ترین نیاز پوست در فصل تابستان چیست؟

هوای تابستان به اندازه زمستان خشک و عاری از رطوبت نیست اما فراموش نکنید که در تابستان نیز پوستتان به رطوبت و آبرسانی هم نیاز دارد. یک مرطوب‌کننده نامناسب، می‌تواند پوست صورت شما را در هوای گرم تابستان سنگین و داغ کند. پس از یک مرطوب کننده و آبرسان بسیار سبک استفاده کنید. شما می‌توانید در آخر روز بعد از شستشوی کامل صورت، یک ماسک مناسب را روی پوست گذاشته و بعد از چند دقیقه صورتی شاداب و لطیف داشته باشید. 

قواعد میکاپ تابستانی را رعایت کنید

در روز‌های داغ تابستان، آرایش و میکاپ زیاد در زیر آفتاب می‌تواند بسیار سنگین و آزاردهنده باشد. آرایش زیاد در فصل زمستان مانند یک لایه اضافی غیر ضروری بوده و از نفس کشیدن پوستتان جلوگیری خواهد کرد. ضمن اینکه در زمانی که عرق می‌کنید، آرایش شما به اصطلاح حالتی ماسیده روی صورت پیدا می‌کند. پس آمدن فصل تابستان را بپذیرید و روتین آرایشی خود را سبکتر کنید تا پوستتان بهتر نفس بکشد. 

تونر مناسب برای مراقبت از پوست در فصل تابستان

قرار دادن یک تونر مناسب در روتین پوستی، می‌تواند به شما در بستن منافذ باز پوست کمک کند. در روز‌های گرم سال میزان ترشح چربی غدد صورت افزایش یافته و منافذ باز پوست، محل تجمع چربی‌ها و اکنه خواهد شد. ناحیه T صورت بیشترین غلظت چربی صورت را دارد و در ماه‌های تابستان، ترشح چربی این ناحیه نیز بیشتر خواهد بود. پس در حین پاکسازی و شستشو حتما به این نکته توجه کرده و از تونر‌هایی با فرمولاسیون خیار یا آلوئه‌ورا استفاده کنید. 

نوشیدن آب فراموش نشود

مهم‌ترین عنصر در بافت سالم پوست، آب است. این آب است که پوست شما را نرم، لطیف و درخشان نگه می‌دارد پس سعی کنید، روزی 2 الی 3 لیوان در روز آب بنوشید. آب سموم را از طریق عرق پوست و ادرار از بدن دفع کرده و برای سلامتی شما یک ماده حیاتی محسوب می‌شود. 

نظر شما درباره مراقبت از پوست در تابستان چیست؟

در این مقاله برخی از نکات مهم برای حفاظت و مراقبت از پوست در فصل تابستان را برای شما بیان کردیم. حالا شما به ما بگوئید که چه نظری درباره حفاظت از پوست در آفتاب داغ تابستان دارید؟ آیا با تغییر فصل، روتین پوستی خود را تغییر می‌دهید؟ خوشحال می‌شویم اگر در بخش نظرات، خاطره یا تجربه خودتان در اینباره را با ما در میان بگذارید. همکاران ما در بیوتی کد به سرعت پاسخگوی شما خواهند بود.  

برچسب ها:
دیدگاه شما چیست؟







0