0

توصیه‌هایی مهم برای مراقبت از پوست در زمستان


وقتی هوای خنک پاییز جای خود را به هوای سرد با رطوبت کم فصل زمستان می‌دهد، پوست ما نیز ترک خورده و پوسته پوسته خواهد شد. هوای خشک زمستان، پوست را قرمز و ملتهب می‌کند، در حالیکه هوای گرم داخل خانه همه رطوبت پوستتان را از بین می‌برد. خوشبختانه برای مراقبت از پوست در زمستان راه‌ها و روش‌های زیادی وجود دارد؛ شما می‌توانید با تغییر برخی از عادات روزانه از پوست در فصول سرد سال مراقبت کنید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید، تا شما را با برخی از این توصیه‌ها و نکات آشنا کنیم.  

علت خشکی پوست در زمستان چیست؟

لطافت و سلامت پوست، علاوه‌بر اینکه باعث افزایش حس اعتماد به نفس شما می‌شود برای سلامت بدن نیز مفید است. پوست سالم از بدن در برابر میکروب‌ها و باکتری‌هایی که فرد به طور روزانه در معرض آن‌ها قرار می‌گیرد، مراقبت می‌کند. پوست از سلول‌های بدن در برابر اشعه مرگبار ماورا بنفش خورشید محافظت می‌کند. پوست سالم به انسان کمک می‌کند تا در برابر احساس درد، فشار یا سایر تغییرات واکنش بهتری نشان دهد. فصول سرد سال، سلامت پوست را به خطر انداخته و باعث ایجاد خشکی، اگزما، لک و ضایعات روی پوست می‌شود. اما علت خشکی پوست در زمستان چیست؟ با ما همراه باشید تا دلایل این موضوع را برای شما شرح دهیم:
تغییرات آب‌و‌هوایی و آمدن ماه‌های سرد سال با کاهش میزان رطوبت موجود در هوا همراه خواهد بود. با کاهش رطوبت هوا، رطوبت پوست نیز تبخیر شده و فرد احساس خشکی و کشیدگی در پوست خواهد داشت. 
شرایط شغلی نیز می‌تواند باعث خشکی پوست دست شود. پزشکان، پرستاران، کارگران و آرایشگران که در طی روز، چندین بار دستان خود را شسته و در معرض مواد شیمیایی قرار می‌گیرند در اکثر موارد پوستی خشک و اگزمایی خواهند داشت. 
استفاده از برخی دارو‌ها و شرایط خاص پزشکی نیز ممکن است منجر به خشکی دست شده و پوست بدن را در معرض خطر قرار دهد. به عنوان مثال ممکن است افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی، دیابت یا لوپوس با کاهش گردش خون در دستان مواجه شده و پوستشان تحریک شود. اگزما و پسوریازیس نیز علاوه‌بر التهاب پوست، باعث خشکی و ترک خوردن آن خواهند شد. 

نشانه‌ها و عوارض خشکی پوست چیست؟

اگر خشکی پوست دست شما به دلیل اگزما یا سایر بیماری‌های پوستی باشد، ممکن است دچار عوارضی مانند عفونت یا تغییر شکل ناخن‌ها شوید. التهاب، قرمزی، ترک خوردگی و خون‌ریزی برخی از عوارض خشکی شدید پوست محسوب می‌شوند. در ادامه برخی از نکات برای مراقبت از پوست در زمستان را با شما در میان می‌گذاریم:

پوست را هیدراته و مرطوب نگه دارید

متخصصان پوست می‌گویند، هوای سرد زمستان رطوبت کمتری در خود نگه داشته و بسیار خشک است؛ به همین دلیل است که باید در محل کار خود و در خانه، حتما از یک کرم مرطوب کننده قوی استفاده کنید. مرطوب‌کننده و آبرسان‌ها، پوست را هیدراته نگه داشته و مانع از تبخیر رطوبت از سطح پوست می‌شوند. بهترین زمان استفاده از انواع مرطوب‌کننده، پس از حمام است؛ بعد از استحمام زمانیکه پوستتان هنوز مرطوب است، مقداری از کرم را روی پوست خود ریخته و ماساژ دهید تا کرم، رطوبت موجود در سطح پوست را به دام بیاندازد. 
بهتر است در خانه یا در اتاق کار خود که وقت زیادی را در آن می‌‌گذرانید، یک دستگاه بخور گذاشته و سعی کنید که سطح رطوبت خانه را بین 30% الی 50% نگه دارید. یک گزینه دیگر این است که دستگاه بخور را در طول شب و در هنگام خواب روشن نگه دارید. 
یکی از مرطوب‌کننده‌های بسیار قوی برای پوست خشک و حساس که با تامین رطوبت مورد نیاز پوست، باعث التیام و تسکین التهابات پوستی می‌شود کرم مرطوب کننده آردن است. این کرم بافت سبکی داشته و به سرعت جذب پوست می‌شود، این محصول فاقد الکل و پارابن بوده و هیچ حساسیتی روی پوست ایجاد نمی‌کند. 

از شوینده مناسب استفاده کنید

پوست خود را بشوئید و تمیز کنید، اما در این کار زیاده‌روی نکنید؛ شستشوی بیش از حد بدن و پاکسازی زیاد، باعث از بین رفتن چربی و رطوبت طبیعی بدن می‌شود. صابون‌های معطر و شوینده‌های حاوی الکل را از روتین پوستی خود حذف کنید؛ چرا که این محصولات پوست را بیشتر خشک و حساس می‌کنند. بهتر است به سراغ محصولات آرایشی و بهداشتی غیرصابونی و فاقد پارابن بروید؛ این محصولات پوست را به طور عمقی تمیز کرده، با ph بدن سازگار بوده و چربی و رطوبت طبیعی بدن را حفظ می‌کنند. 

کرم ضد آفتاب فراموش نشود

شاید برای خیلی‌ها سوال شود که چرا باید در زمستان ضد آفتاب بزنیم؟ به گفته بنیاد سرطان پوست در روز‌های روشن زمستان، برف اشعه‌های خورشید را منعکس کرده و احتمال قرار گرفتن فرد در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید را چند برابر می‌کند. طبق گفته انجمن سرطان آمریکا اشعه ماورا بنفش خورشید با سرطان پوست، آفتاب‌سوختگی، پیری زودرس و ایجاد لکه‌های تیره مرتبط است. به عبارتی چه در یک روز زمستانی مشغول برف بازی باشید یا در یک روز تابستانی در حال پیاده‌روی، باید صورت خود را با یک لایه کرم ضد آفتاب بپوشانید. یک تحقیق نشان داده که در یک روز زمستانی، اشعه‌های مضر UV خورشید می‌توانند تا 80% در بین ابر‌ها نفوذ کرده و به پوست آسیب برسانند. پس در حدود نیم ساعت قبل از بیرون رفتن، باید صورت را با یک ضد آفتاب بالا‌تر از SPF 30 بپوشانید. 
برخی از افراد ضد آفتاب‌های بی‌رگ و عده‌ای هم ضد آفتاب‌هایی که رنگدانه به آن‌ها اضافه شده است را می‌پسندند. این رنگدانه‌ها روی خاصیت ضد آفتابی محصول تاثیر نمی‌گذارد و در مواردی این رنگدانه‌ها از پوست مراقبت نیز می‌کنند. ضدآفتاب‌های رنگی برند فرانسوی الارو در ایران، بسایر محبوب و پرفروش هستند. این نوع ضد آفتاب‌ها برای دو نوع پوست چرب و انواع پوست مناسب بوده و سه رنگ بژ روشن، بژ طبیعی و کارامل دارد. در حال حاضر ضد آفتاب کرم پودری انواع پوست spf 25 الارو یکی از پرفروش‌ترین محصولات مراقبت از پوست بازار است. 

شستشوی پوست با آب داغ یا سرد؟

دوش‌های بخار و طولانی در یک روز سرد زمستانی یک ایده بسیار عالی به نظر می‌رسد؛ اما آب داغ و صابون می‌تواند باعث ایجاد حس خشکی و کشیدگی در پوست شود. پس دوش آب‌گرم را به 5 الی 10 دقیقه محدود کنید و از شوینده‌هایی فاقد پارابن و الکل استفاده کنید. باید متناسب با پوست خود شوینده‌ای مناسب انتخاب کنید. برفرض مثال شوینده‌های مناسب پوست خشک اسید هیالورونیک، سرامیدها، روغن‌ها، کره شی‌باتر بیشتری داشته و به هیدراته شدن پوست کمک می‌کنند. بعد از دوش یا حمام آب گرم نیز، باید برای حفظ رطوبت پوست خود حتما مقداری لوسیون بدن به پوستتان بزنید. 
شستن دست‌های اگزمایی (پوسته پوسته شده و ترک خورده) با آب داغ می‌تواند باعث تشدید اگزما شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، آب خنک به اندازه آب سرد در از بین بدرن میکروب‌ها موثر بوده و کمتر پوست را تحرک می‌کند. 

مناسب‌ترین لباس را انتخاب کنید

متریال و جنس بسیاری از پارچه‌ها، می‌تواند تاثیر هوای خشک و سرد زمستانی روی پوست بدن را تشدید کند. یک متخصص پوست می‌گوید زیر لباس‌های پشمی و زبر، یک تاپ یا پیراهن نازک بپوشید، تا متریال خشن این پارچه به بدن شما نخورد. بهتر است ابتدا پیراهن‌های پنبه‌ای یا ابریشمی پوشیده و از روی آن‌ها ژاکت یا کت پشمی بپوشید. اگر می‌خواهید دستانتان را در روز‌های سرد زمستان گرم نگه دارید، دستکش‌های چرمی را جایگزین دستکش‌های پشمی کرده و مانع از التهاب و تحریک پوست شوید. 

سبک زندگی و رژیم غذایی سالم را رعایت کنید

اگر غذا‌های سالم و مقوی بخورید، می‌توانید بدن خود را هیدراته و سالم نگه دارید؛ یکی از بهترین کار‌هایی که می‌توانید از طریق رژیم غذایی سالم، برای جلوگیری از دهیدراته شدن بدن انجام دهید، نوشیدن مایعات فراوان است. یک متخصص تغذیه می‌گوید برای هیدراته نگه داشتن بدن باید خوراکی‌های فرآوری شده، قند‌ و غذا‌های سرشار از ویتامین و مواد معدنی را از رژیم غذایی خود حذف کنید. 

چگونگی مراقبت از پوست در فصول سرد سال 

در این مقاله شما را با همه توصیه‌ها و نکات مراقبت از پوست در زمستان آشنا کردیم؛ برای اینکه در زمستان امسال، پوستی هیدراته و سالم داشته باشید، باید این تغییرات ساده را در روتین پوستی خود اعمال کنید. حالا شما به ما بگوئید که چه توصیه‌ای درباره مراقبت از پوست در زمستان دارید؟ تجربه یا سوال خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید، همکاران ما به سرعت پاسخگوی شما خواهند بود. 

برچسب ها:
دیدگاه شما چیست؟







0