0

چگونه بعد از لیزر از پوست خود مراقبت کنیم؟


لیزر درمانی یک روش محبوب، برای رفع انواع بیماری‌ها و ضایعات پوستی است. شما می‌توانید برای رفع اسکار زخم، برداشتن زگیل، رفع جای جوش و لک از لیزر استفاده کنید. با اینکه لیزر پوست موثر‌ترین راه برای درمان مشکلات پوستی محسوب می‌شود، اما مراقبت‌های پس از آن، می‌تواند به یک چالش جدی برای بیمار تبدیل شود. توجه داشته باشید که برای رسیدن به بهترین نتیجه از لیزر درمانی و به حداقل رساندن عوارض آن، باید توصیه‌ها و مراقبت‌های پس از لیزر درمانی را جدی بگیرید. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم، چگونه بعد از لیزر از پوست خود مراقبت کنیم. 

لیزر جوانسازی پوست صورت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

همانطور که اشاره شد، یکی از بهترین راه‌ها برای برگرداندن سلامت و طراوت به پوست، استفاده از لیزر جوانسازی است. لیزر درمانی می‌تواند لکه‌های تیره ناشی از نور آفتاب را پاک کند، پوست را لیفت کرده و چین‌و‌چروک را از بین ببرد. بسته به نوع پوست، ضایعه ایجاد شده و سن شما، پزشک از بین روش‌های مختلف لیزر درمانی، یک مورد را برایتان انتخاب می‌کند. هر کدام از این روش‌های لیزر درمانی میزان قدرت متفاوتی دارد اما در هر حال طریقه انجام لیزر و نتایج بهبودی یکسان است. در روش‌های جوانسازی پوست صورت با لیزر، ممکن است ابتدا ناحیه تحت درمان را به صورت موضعی بی‌حس کنند. 
سپس پزشک پرتو نور لیزر را به صورت نقطه‌ای روی پوست تابانده و لایه‌های خارجی پوست را بخار کرده و لایه زیرین را صاف و جوان می‌کند. در این مرحله پرتو نور لیزری با از بین بردن لایه‌های قدیمی، باعث تحریک تولید کلاژن و رشد سلول‌های پوستی جدید می‌شود. حالا که با پروسه جوانسازی پوست صورت آشنا شده‌اید، همراه ما شوید تا به شما اصول و مراقبت از پوست صورت بعد از لیزر را بگوئیم. 

معجزه آب سرد برای التهاب پوست

پس از درمان و جوانسازی پوست با لیزر، طبیعی است که کمی قرمزی و تورم در ناحیه تحت درمان مشاهده کنید. بروز تورم و قرمزی یا حتی احساس سوزش در ناحیه مورد نظر به مشکل و نوع لیزر انجام شده بستگی خواهد داشت. برای رفع التهاب و احساس خارش و تسکین پوست تحریک شده، فقط باید از کمپرس یخ یا آب سرد استفاده کنید. برای جلوگیری از التهاب و قرمزی بیشتر از خاراندن یا دست کشیدن به ناحیه تحت درمان بپرهیزید. 

به پوست خود سخت نگیرید 

قاعدتا حفظ روتین پوستی بعد از لیزر، برای شما کمی سخت خواهد بود. اگر در دروتین خود باید از مواد شوینده قوی، پاک‌کننده یا حتی محصولات پوستی دارویی استفاده کنید باید بعد از لیزر، موقتا مصرف آن‌ها را کنار بگذارید. مواد شوینده و پاک‌کننده ها به طور معمول، حاوی رتینول یا سایر مواد قوی هستند و ممکن است در دوران لیزر پوست، برعکس عمل کرده و تاثیری منفی روی پوست بگذارند. بهتر است این موضوع را حتما با پزشک مورد نظر خود را در میان گذاشته و او را از محصولات آرایشی و بهداشتی روتین خود آگاه کنید. 

ساده‌ترین توصیه برای مراقبت از پوست بعد از لیزر

نوع خوابیدن شما می‌تواند روی میزان التهابات پوست صورتتان تاثیر بگذارد. پس بعد از لیزر پوست صورت، سعی کنید به پشت خوابیده و کف سرتان را روی بالش قرار دهید. بالا نگه داشتن سر روی بالش باعث کاهش تورم و پخش شدن مایعات زیر پوست می‌شود. 

برای آرایش صبر کنید 

این طبیعی است که پس از پروسه لیزر درمانی، پوست شما آسیب‌دیده و پوسته شده به نظر برسد. قرمزی، سوزش و خشکی از عوارض موقتی و خفیف لیزر درمانی به شمار می‌روند؛ در چنین شرایطی ممکن است وسوسه شوید به سراغ کیف لوازم آرایش خود رفته و قرمزی و التهاب را با لوازم آرایشی بپوشانید. اما در نظر داشته باشید که آرایش ممکن است وضعیت پوستی شما را بدتر کند. باید بسته به نظر پزشک خود، برای آرایش یک الی چند روز صبر کنید و به پوست خود فرصتی برای بهبود و ترمیم بدهید. 

شستشو و مرطوب کننده را فراموش نکنید 

هدف شما از شستشوی صورت این است که سطح آن را از پوست مرده پاک کرده و روغن‌های طبیعی آن را حفظ کنید. برای اینکار باید در زمان شستشوی صورت از پاک‌کننده‌ها و شوینده‌های بسیار ملایم استفاده کنید. شوینده‌های ملایم با فرمولاسیونی که دارند، رطوبت طبیعی پوست شما را حفظ کرده و سطح آن را هیدراته نگه می‌دارند.
 آبکشی صورت با آب گرم بسیار خوب به نظر می‌رسد، اما گرما و حرارت می‌تواند روی میزان رطوبت پوست تاثیر منفی گذاشته و آن را بسیار خشک کند. پس آبکشی صورت را با آب ولرم یا حتی سرد انجام داده و پوست خود را با دقت خشک کنید. 
سبوم یا چربی که پوست به طور طبیعی ترشح می‌کند، برای بهبود نواحی تحت درمان بسیار مفید است. شستشو با مواد شوینده قوی، ممکن است باعث خشکی این روغن طبیعی و خونریزی منافذ پوست شود. یکی از مهم‌ترین محصولات برای مراقبت از پوست بعد از لیزر، استفاده از کرم مرطوب‌کننده مناسب است. مرطوب‌کننده‌ها، سطح پوست را هیدراته نگه داشته و روند بهبودی ناحیه تحت درمان را تسریع می‌کنند.
 

از نور خورشید دوری کنید

قرار گرفتن در معرض تابش شدید نور خورشید، حتی برای مدت زمانی کوتاه کاری خطرناک محسوب می‌شود. چه برسد به زمانیکه پوست بعد از لیزر بسیار حساس و تحریک‌پذیر شده است. پس برای اینکه پوستتان دچار آسیب جدی و لک‌های دائمی نشود، باید از نور خورشید دوری کنید. به طور کلی باید 2 الی 4 روز از نور خورشید دوری کرده و تا چند ماه پس از درمان با لیزر از برنزه کردن بپرهیزید. اگر مجبور هستید که از خانه خارج شوید، بدن خود را به طور کامل پوشانده و کلاه لبه‌دار بپوشید. استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید، ناحیه تحت درمان را با ضد آفتاب پوشانده و هر دو ساعت یکبار آن را تمدید کنید. 

ورزش و فعالیت سنگین ممنوع 

در دوران نقاهت و مراقبت از پوست بعد از لیزر، باید از انجام فعالیت‌های شدید بدنی و تحرکات خودداری کنید. ورزش و تحرکات شدید، باعث تعریق پوست شده و آن را تحریک می‌کند. 

دخانیات و الکل را کنار بگذارید 

برای کاش عوارض جانبی و موقتی لیزر، باید یک هفته قبل از انجام لیزر درمانی نوشیدن الکل و کشیدن سیگار را کنار بگذارید. الکل و دخانیات خون را رقیق کرده و می‌تواند منجر به خون‌ریزی در حین فرایند شود. 

راهنمای کامل مراقبت های بعد از لیزر پوست صورت

لیزر درمانی یک روش محبوب و موثر، برای رفع همه مشکلات و ضایعات پوستی محسوب می‌شود. این پروسه یک روش غیر تهاجمی با حداقل میزان عوارض جانبی و تاثیر بسیار سریع است. پس اگر می‌خواهید ظاهری جوان و شاداب داشته باشید، حتما از روش‌های لیزر درمانی برای درمان مشکلات پوستی خود استفاده کنید. حالا شما به ما بگوئید چه توصیه و تجربه‌ای درباره مراقبت های بعد از لیزر پوست صورت دارید؟ سوال یا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید، همکاران ما به سرعت پاسخگوی شما خواهند بود. 

برچسب ها:
دیدگاه شما چیست؟







0