0

پارابن چیست؟ آیا پارابن برای پوست ضرر دارد؟


جدید‌ترین محصولات زیبایی در چند سال اخیر از همیشه مدرن‌تر و کارآمد‌تر شده‌اند؛ این برای پاک کردن سیاهی دور چشم و از بین بردن جای جوش، خبر بسیار خوبی است اما در حقیقت با تولید محصولات پیشرفته‌تر، فرمولاسیون نیز پیچیده‌تر شده و مواد خاصی هم در آن به کار می‌روند. مواد خاص و عجیبی مانند پارابن‌ها که در صنعت تولید لوازم آرایشی، بسیار بحث‌برانگیز شده‌اند. پس با ما همراه باشید تا به شما بگوییم پارابن چیست و به سوال آیا پارابن برای پوست ضرر دارد یا نه پاسخ دهیم. 

پارابن چیست؟ بررسی اجمالی تاریخچه و کاربرد پارابن

طبیعی است که محصولات آرایشی بهداشتی از زمان تولید در کارخانه تا رفتن به قفسه فروشگاه‌ها و در نهایت رفتن به سبد خرید شما، زمان طولانی را سپری کنند. بنابراین منطقی است که برای طولانی‌تر کردن عمر مفید کالا و بلند کردن تاریخ انقضای آن، شیمیدان‌ها نوعی نگهدارنده را به فرمولاسیون آن اضافه کنند. در اینجاست که پارابن‌ها وارد می‌شوند...اما پارابن چیست و کاربرد پارابن در لوازم آرایشی به چه نحوی است؟
می‌توان گفت که پارابن‌ها از پارا هیدروکسی بنزوئیک اسید (PHBA) مشتق شده‌اند که به طور طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات مانند خیار، گیلاس، هویج، زغال اخته و پیاز وجود دارد. پارابن‌های به کار رفته در لوازم آرایشی، بسیار شبیه به پارابن‌های موجود در طبیعت هستند و حتی به طور طبیعی در بدن انسان با تجزیه برخی اسید آمینه تشکیل می‌شوند. پارابن‌ها تقریبا 100 سال است که به عنوان نگهدارنده در صنایع غذایی، دارویی و مراقبت‌های شخصی و آرایشی استفاده می‌شود.
 به گفته سازمان غذا و دارو آمریکا پارابن‌ها بیشتر در دئودرانت، خمیر دندان، ضد آفتاب، پاک‌کننده‌ها، صابون، مرطوب کننده و کف ریش‌تراشی به کار می‌روند. پارابن از طریق پوست جذب شده، متابولیزه شده و از طریق ادرار و صفرا دفع می‌شود. شما می‌توانید پارابن را با نام پروپیل پارابن، بوتیل پارابن و متیل پارابن را در هنگام خواندن برچسب توضیحات محصولات بهداشتی پیدا کنید. به طور کلی محصولات بهداشت شخصی در فرمولاسیون خود از پارابن بیشتری استفاده می‌کنند. 

عوارض پارابن چیست؟ آیا پارابن برای بدن ما مضر است؟

در سال 2004 یک دانشمند بریتانیایی مقاله تخقیقاتی را منتشر کرد که خبر از وجود رگه‌هایی از پارابن در بافت سرطان سینه می‌داد. اگرچه شواهد کافی برای اثبات ارتباط مصرف پارابن با سرطان سینه وجود ندارد، اما این تحقیق نشان داد که پارابن می‌تواند از سد پوستی عبور کرده و وارد بدن ما شود. برخی از تحقیقات نشان داده که پارابن می‌تواند با همگون‌سازی استروژن سیستم غدد درون ریز را مختل کند؛ افزایش میزان استروژن می‌تواند باعث ایجاد عوارض بارداری، افزایش احتمال ابتلا به سرطان در بزرگسالان و مشکلات رشدی در کودکان شود. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که تیم تحقیقاتی تنها بافت‌های مبتلا به سرطان را بررسی کرده و تحقیقی روی بافت‌های سالم انجام نداده است. پس با استناد به این نتایج می‌توان گفت که هیچ شواهد علمی مبنی بر تاثیر پارابن بر سلامت انسان وجود ندارد. 
طبق مقررات اتحادیه اروپا و FDA محصولات آرایشی و بهداشتی از غلظت بسیار کمی از این مواد در فرمول‌های محصولات خود استفاده می‌کنند و این مقدار ناچیز خطری برای افراد ندارد. با این حال اگر چه خطرناک بودن پارابن‌ها اثبات نشده اما اغلب متخصصین پوست ترجیح می‌دهند، برند‌های آرایشی در محصولات خود از این ماده استفاده نکنند یا میزان آن را به حداقل برسانند.
 به طور کلی می‌توان گفت که در حال حاضر دانشمندان FDA، هیچ اطلاعاتی مبنی بر تاثیر پارابن‌های محصولات آرایشی روی سلامت انسان نیافتند. البته FDA به ارزیابی اطلاعات جدید در این زمینه ادامه خواهد داد و به افراد توصیه می‌کند برای کاهش ریسک و نگرانی از محصولاتی فاقد پارابن استفاده کنند. 


تاثیر پارابن موجود در مواد آرایشی روی پوست و بدن

بررسی و تحقیقات سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها آمریکا نشان داده که پروپیل پارابن در بدن بیش از 92% افراد داوطلب آزمایش یافت شده است. در یک مدرسه دخترانه نیز نتایج بدست آمده از داوطلبان نشان داد، در طی سه روزیکه دختران از برندهای بدون پارابن استفاده کردند میزان پارابن در بدن آن‌ها به شدت کاهش یافته است. پارابن‌ها در نوزادان،کودکان، بزرگسالان و حتی زنان باردار هم شناسایی شده است. لازم به ذکر است که پارابن‌ها به مرور زمان در بافت چربی نیز جمع خواهند شد. 

پارابن در لوازم آرایشی و بهداشتی؛ آره یا نه؟

در نهایت هیچ تحقیقاتی ثابت نکرده است که وجود پارابن می‌تواند صدمه‌ای به سلامتی شما وارد کند. اما اگر می‌خواهید ریسک‌های مربوط به این موضوع را کاهش دهید، بهتر است از همین حالا به سراغ محصولات برندهای بدون پارابن بروید. حالا شما به ما بگوئید که چه نظری درباره بودن یا نبودن پارابن در محصولات آرایشی دارید؟ تجربه یا پرسش خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید، همکاران ما به سرعت پاسخگوی شما خواهند بود. 

برچسب ها:
دیدگاه شما چیست؟







0